Thursday, November 14, 2019
amsterdamlaatstenieuws.nl

‘Veel hypotheekverstrekkers zijn niet transparant over oversluitboete’

Het merendeel van de hypotheekverstrekkers houdt zich nog altijd niet aan de wettelijke leidraad voor oversluitboetes van de Autoriteit Financiële…

By amsterdamlaatste , in Economie , at mei 8, 2019

Het merendeel van de hypotheekverstrekkers houdt zich nog altijd niet aan de wettelijke leidraad voor oversluitboetes van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Dat meldt online hypotheekadviseur Ikbenfrits.nl maandag. Slechts drie van de twaalf onderzochte hypotheekverstrekkers is voldoende transparant over de berekening van oversluitboetes, stelt het onderzoek.

De online hypotheekadviseur bekeek per aanbieder minstens drie oversluitnota’s, die waren uitgegeven over de periode van september 2018 tot en met april 2019. Alleen Westland Utrecht, ING en ABN AMRO houden zich volgens deze steekproef voldoende aan de wettelijke leidraad.

Rabobank scoort het slechtst, gevolgd door SNS, Woonfonds en Hypo Trust die ook steken laten vallen. Argenta, Centraal Beheer, Florius, A.S.R. en Aegon doen het ook nog niet helemaal goed, stelt 

Een oversluitvergoeding wordt berekend aan een klant als die haar of zijn hypotheek wil oversluiten. De hypotheekverstrekker ontvangt dan immers minder lang rente van de klant, en loopt dus geld mis. Een ‘boete’ moet dit ondervangen, maar dat bedrag mag niet hoger zijn dan het bedrag dat de verstrekker daadwerkelijk misloopt.

In 2017 bleek al dat de berekening van oversluitboetes bij de meeste hypotheekaanbieders niet transparant was, en dat veel banken systematisch te veel geld vroegen als klanten hun hyptheek wilden oversluiten. Klanten konden dat te hoge bedrag vervolgens dus ook niet controleren of aankaarten.

De AFM stelde vanwege die misstanden een leidraad op waaraan alle verstrekkers zich moesten houden. Een oversluitboete moest voortaan door elke aanbieder op dezelfde manier berekend worden, en de berekening moest transparant zijn. Alle boetes vanaf half juli 2016 moesten opnieuw worden berekend, waardoor veel klanten geld terugkregen.

Door: NU.nl Beeld: ANP